Rakousko - Grossglocknerská vysokohorská silnice

Alpské pohoří je pýchou našeho jižního souseda. Českou nejvyšší horu Sněžku dosahující pouhých 1620 metrů nad mořem strčí rakouští velikáni do kapsy. Třítisícovky se drápou k oblakům téměř na každém kroku a v nejvyšších oblastech se lyžuje i v létě. Rakouské areály se v posledních letech otevřely českým sportovcům. Ceny skipasů jsou srovnatelné s našimi horami, proto mnoho lyžařů z Čech a Moravy váží cestu do Rakouska, aby si užili zimní radovánky jako z pohádky. V Alpách se budují nové hotely, lanovky, komunikace a zábavní střediska a největší zajímavostí minulého století je Grossglocknerská vysokohorská silnice.
 
Přechod Alp byl v minulosti náročný a plný úskalí. V roce 1924 přišel dvorní rada inženýr Franz Wallack s nápadem postavit silnici přetínající hlavní hřeben Alp. Jeho myšlenka se u dvora zalíbila a v roce 1930 se dali první dělníci do díla. Budování Grossklocknerské silnice trvalo do roku 1935. Dnešní cesta vede z obce Bruck an der Großglocknerstraße v Salcbursku do Heiligenblutu v Korutanech. Je dlouhá 48 kilometrů a po cestě narazíte na odbočky k zajímavým místům, jako jsou vyhlídky Edelweißspitze (2571 m n. m.) a Franz-Josefs-Höhe (2369 m n. m.). Při zdolávání silnice překonáte 1748 metrů převýšení a projedete 26 číslovaných zatáček. Za dobrého počasí uvidíte 37 třítisícovek z ptačí perspektivy a minete 19 ledovců. Ačkoliv klimatické podmínky s bouřlivým větrem foukajícím 100 dní v roce a srážkami po 250 dnů stavbě nepřály, byla Grossglocknerská silnice dokončena za velmi krátkou dobu.
 
Silnice je průjezdná od začátku května do začátku listopadu v denních hodinách. Poslední automobily jsou na cestu vpuštěny 45 minut před jejím uzavřením. Řidiči osobních vozidel zaplatí mýto při vjezdu do tunelu Hochtor, ale za takovou podívanou pár euro určitě stojí.

Publikováno: 05.12.2014

Novinky soutěže akce